Dla autorów

Zgłaszanie artykułów

Zapraszamy do zgłaszania artykułów do miesięcznika „Wiadomości Statystyczne. The Polish Statistician” („WS”). W czasopiśmie publikowane są prace w języku polskim i angielskim.

Dyscypliny naukowe przypisane do „WS” to:

  • ekonomia i finanse;
  • geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna.

Niemniej łamy „WS” są otwarte na studia badawcze prowadzone również w innych dyscyplinach z wykorzystaniem metod statystycznych i danych statystyki publicznej. Należy zauważyć, że zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa nauki do ewaluacji działalności naukowej można zgłaszać artykuły opublikowane w czasopismach, do których ewaluowana dyscyplina nie jest przypisana. Jeśli pracownik upoważni uczelnię do uwzględnienia takiego artykułu, to Komisja Ewaluacji Nauki zweryfikuje jedynie, czy tematyka publikacji jest merytorycznie związana z badaniami naukowymi lub pracami rozwojowymi prowadzonymi w ocenianym podmiocie w ramach ewaluowanej dyscypliny.

Za publikację artykułów na łamach „WS” autorzy nie otrzymują honorariów ani nie wnoszą opłat.

Prace należy przesyłać za pośrednictwem platformy Editorial System: www.editorialsystem.com/ws.

Zgłaszany artykuł powinien być zanonimizowany, tj. pozbawiony informacji o autorze/autorach (również we właściwościach pliku), podziękowań i informacji o źródłach finansowania, a także innych informacji wskazujących na afiliację lub umożliwiających zidentyfikowanie autora. Tytuł, streszczenie i słowa kluczowe w językach polskim i angielskim należy dodać do treści artykułu, niezależnie od zamieszczenia ich w odpowiednich sekcjach w systemie Editorial System. Jeżeli w pracy występują tablice, wykresy lub mapy, powinny być umieszczone w treści artykułu. Materiały graficzne, razem z danymi do nich, należy ponadto załączyć jako osobny plik / osobne pliki, najlepiej w formacie Excel. Prosimy o niestosowanie stylów i ograniczenie formatowania do wymogów redakcyjnych. Więcej informacji w części Wymogi redakcyjne.

Razem z artykułem należy złożyć skan/zdjęcie oświadczenia o udzieleniu licencji. Załączenie skanu oświadczenia jest warunkiem poddania pracy ocenie wstępnej i skierowania do recenzji.

Do pobrania: Oświadczenie o udzieleniu licencji

W artykule muszą być wskazane wszystkie osoby, które wniosły znaczący wkład w jego powstanie. Niedopuszczalne jest autorstwo widmowe, gościnne i grzecznościowe. Wszelkie zmiany na liście autorów (dodawanie lub usuwanie nazwisk i zmiana kolejności autorów) po zgłoszeniu artykułu do publikacji w „WS” wymagają przesłania do redakcji formularza zmiany na liście autorów podpisanego przez wszystkich autorów. Więcej informacji: Zasady etyki publikacyjnej.

Artykuły zgłaszane od 2022 r. do opublikowania w „WS” są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 (CC BY-SA 4.0) Creative Commons — Attribution-ShareAlike 4.0 International — CC BY-SA 4.0. Zgłoszenie artykułu do opublikowania w „WS” oznacza zgodę na jego udostępnienie na tej licencji.

Autorzy mają prawo do samodzielnego umieszczania w wybranych przez siebie repozytoriach artykułu w wersji zarówno zgłoszonej do opublikowania, jak i zaakceptowanej do druku oraz opublikowanej, z zastrzeżeniem wymogu niezwłocznego podania przy nieostatecznej wersji artykułu informacji o numerze „WS”, w którym ukazał się artykuł, wraz z linkiem do artykułu.

Przebieg prac redakcyjnych

Zgłoszony artykuł jest oceniany i opracowywany w czteroetapowym procesie:

  1. Ocena wstępna, dokonywana przez redakcję. Polega na weryfikacji: naukowego charakteru artykułu, zgodności jego tematyki z profilem czasopisma, struktury i zawartości pracy pod kątem wymogów redakcyjnych oraz oryginalności (wykrywanie programem antyplagiatowym treści zapożyczonych, a także wygenerowanych za pomocą narzędzi sztucznej inteligencji). Na jej podstawie formułowane są uwagi i zalecenia dla autora. Poprawiona/uzupełniona przez autora praca jest kierowana do recenzji. W przypadku negatywnej weryfikacji artykuł zostaje odrzucony, a autor otrzymuje decyzję wraz z uzasadnieniem.
  2. Ocena recenzentów, dokonywana przez specjalistów w danej dziedzinie. Artykuł oceniają dwaj recenzenci spoza jednostki naukowej, do której afiliowany jest autor, i spoza Zespołu Redakcyjnego. W przypadku pracy w języku angielskim co najmniej jeden recenzent jest afiliowany przy jednostce zagranicznej. W razie sprzecznych opinii dwóch recenzentów powoływany jest trzeci recenzent. Recenzenci kierują się kryteriami oryginalności i jakości artykułu zarówno w odniesieniu do treści, jak i formy.
  3. Ocena redakcji, decydująca o przyjęciu pracy do publikacji. Polega m.in. na weryfikacji dokonania przez autora zmian w artykule stosownie do uwag recenzentów. Redakcja ocenia artykuł pod względem poprawności i spójności merytorycznej oraz zaleca autorowi wprowadzenie poprawek, jeśli są one konieczne, aby praca spełniała wymogi czasopisma.
    W „WS” publikowane są wyłącznie te artykuły, które otrzymają pozytywną ocenę na każdym z wymienionych etapów i zostaną poprawione przez autora zgodnie z otrzymanymi uwagami (chyba że autor przedstawi argumenty uzasadniające nieuwzględnienie danej uwagi).
    Artykuły przyjęte przez redakcję do publikacji są zamieszczane na stronie internetowej czasopisma w zakładce Early View. Znajdują się tam do czasu opublikowania w konkretnym wydaniu „WS”.
  4. Opracowanie redakcyjne, autoryzacja i korekta. Artykuł zakwalifikowany do druku jest poddawany opracowaniu redakcyjnemu, a następnie – po autoryzacji – przekazywany do składu, łamania i opracowania graficznego. Następnie wykonywane są co najmniej dwie korekty wydawnicze. Autor wykonuje korektę autorską na etapie drugiej korekty wydawniczej.
    Redakcja zastrzega sobie prawo do zmiany tytułu i śródtytułów, modyfikowania tablic, wykresów i innych elementów graficznych oraz przeredagowywania treści bez naruszenia zasadniczej myśli autora.

Średni czas oczekiwania na publikację artykułu w trybie Early View wynosi 10 miesięcy od momentu zgłoszenia tekstu, a średni czas oczekiwania na publikację w numerze – 15 miesięcy.

W przypadku odkrycia błędów w opublikowanym artykule zamieszcza się na łamach „WS” sprostowanie, a artykuł w wersji elektronicznej jest poprawiany i umieszczany na stronie internetowej „WS” ze stosownym wyjaśnieniem.

Wymogi redakcyjne

Zgodnie z wymogami czasopisma omawiany w artykule problem badawczy powinien być jednoznacznie zdefiniowany oraz istotny dla oceny zjawisk społecznych lub gospodarczych. Artykuł powinien zawierać wyraźnie określony cel badań, precyzyjny opis badanych zjawisk i stosowanych metod, uzyskane wyniki przeprowadzonej analizy oraz autorskie wnioski.

Struktura i zawartość artykułu

Wymagane elementy artykułu recenzowanego:

  1. Tytuł.
  2. Dane autora: imię i nazwisko, afiliacja w języku polskim i angielskim, ORCID, e-mail. W przypadku artykułu wieloautorskiego należy wskazać autora korespondencyjnego.
  3. Streszczenie (zalecana objętość – do 1200 znaków ze spacjami, forma bezosobowa). W przypadku artykułu opisującego badanie empiryczne powinno zawierać: cel, przedmiot, okres i metodę badania, źródła danych i najważniejsze wnioski z badania. W przypadku artykułów o innym charakterze należy podać co najmniej cel artykułu, przedmiot i najważniejsze wnioski.
    Streszczenie to podstawowe źródło informacji o artykule, warunkujące też decyzję czytelnika o zapoznaniu się z całą pracą, dlatego powinno być przygotowane ze szczególną starannością i dbałością o umieszczenie w nim wszystkich wymaganych elementów.
  4. Słowa kluczowe – najistotniejsze pojęcia lub wyrażenia użyte w pracy (nie mniej niż trzy). Słowa kluczowe powinny być zawarte w streszczeniu i/lub tytule.
  5. Kod/kody z klasyfikacji Journal of Economic Literature (JEL).
  6. Tłumaczenie tytułu, streszczenia i słów kluczowych (na język angielski w przypadku artykułu napisanego w języku polskim, a na język polski w przypadku artykułu napisanego w języku angielskim).
  7. W artykule opisującym badanie empiryczne wymagane są następujące części:
    • Wprowadzenie, zawierające syntetyczne przedstawienie zagadnień teoretycznych, uzasadnienie podjęcia danego problemu badawczego, cel badania i krytyczne odniesienie do literatury przedmiotu. W wyjątkowych przypadkach, kiedy istotne dla podjętego tematu jest obszerniejsze przedstawienie dyskusji toczącej się w literaturze, przegląd literatury może stanowić odrębną część artykułu;
    • Metoda badania, uwzględniająca przedmiot i okres badania, źródła danych i zastosowane metody badawcze, w tym uzasadnienie ich wyboru;
    • Wyniki badania – analiza danych oraz interpretacja wyników i odniesienie ich do rezultatów wcześniejszych badań (dyskusja). W uzasadnionych przypadkach dyskusja może stanowić odrębną część artykułu;
    • Podsumowanie, które powinno być zwięzłe i odzwierciedlać istotę problemu badawczego przedstawionego w artykule, bez podawania danych liczbowych; końcowe wnioski powinny odnosić się do treści artykułu, a w szczególności do celu badania;
    • Bibliografia, zawierająca pełny wykaz prac i materiałów przywołanych w artykule, przygotowana zgodnie z wymogami czasopisma (zob. Przywoływanie źródeł w artykułach napisanych w języku polskim oraz Bibliografia załącznikowa w artykułach napisanych w języku polskim).
    Wszystkie części powinny być opatrzone numerami.
  8. Jeżeli podczas zbierania i analizy danych, pisania artykułu lub opracowywania elementów graficznych do niego autor korzystał z narzędzi sztucznej inteligencji, to powinien podać w tekście, jakich narzędzi i do czego użył.

W przypadku artykułu nierecenzowanego nie są wymagane streszczenie, słowa kluczowe ani kody JEL. Bibliografia załącznikowa jest opcjonalna.

Przygotowanie artykułu

  1. Artykuł powinien być utrzymany w formie bezosobowej.
  2. Tekst należy zapisać alfabetem łacińskim. Nazwy własne, tytuły itp. oryginalnie zapisane innym alfabetem powinny być poddane transliteracji.
  3. Nie należy stosować stylów; formatowanie należy ograniczyć do wymogów redakcyjnych.
  4. Objętość artykułu łącznie ze streszczeniem, słowami kluczowymi, bibliografią, tablicami, wykresami i innymi materiałami graficznymi nie powinna być mniejsza niż 10 stron maszynopisu ani przekraczać 20 stron.
  5. Edytor tekstu: Microsoft Word, format *.doc lub *.docx.
  6. Krój czcionki:
    • Arial – tytuł, autor, streszczenia, słowa kluczowe, kody JEL, śródtytuły, elementy graficzne (tablice, zestawienia, wykresy, schematy), przypisy;
    • Times New Roman – tekst główny, bibliografia.
  7. Wielkość czcionki:
    • 14 pkt – tytuł, autor, tytuły rozdziałów;
    • 12 pkt – tekst główny, tytuły podrozdziałów;
    • 10 pkt – pozostałe elementy.
  8. Marginesy – 2,5 cm z każdej strony.
  9. Interlinia – 1,5 wiersza; tablice i przypisy – 1 wiersz; przed tytułami rozdziałów i podrozdziałów oraz po nich – pusty wiersz.
  10. Wcięcie akapitowe – 0,4 cm; bibliografia – bez wcięcia, wysunięcie 0,4 cm.
  11. Przy wyliczeniach należy posłużyć się listą punktowaną z punktorami w postaci kropek (wysunięcie 0,4 cm, wcięcie 0 cm); wiersze (oprócz ostatniego) zakończone średnikiem.
  12. Strony ponumerowane automatycznie.
  13. Tablice i elementy graficzne (wykresy, mapy, schematy) muszą być przywołane w tekście.
  14. Wykresy, mapy i schematy należy zamieścić w tekście głównym. Wykresy powinny być edytowalne (optymalnie wykonane w programie Excel; w przypadku wykonania w programie graficznym powinny mieć postać wektorową). Wykresy i inne materiały graficzne należy przekazać osobno w pliku programu Excel lub innym edytowalnym w pakiecie Microsoft Office. W przypadku wykonania ich w innym programie odpowiedni format pliku będzie ustalany indywidualnie.
  15. Tablice muszą być edytowalne. Nie należy stosować rastrów, cieniowania, pogrubiania czy też podwójnych linii itp.
  16. Wskazówki dotyczące opracowywania map znajdują się w publikacji Mapy statystyczne. Opracowanie i prezentacja danych.
  17. Pod tablicami i każdym elementem graficznym należy podać źródło opracowania, a także objaśnić użyte w nich skróty i symbole.
  18. Literowe symbole liczb i innych wielkości niezłożonych należy zapisywać małą lub dużą literą i pismem pochyłym, bez pogrubienia (np. a, A, y(x), ai); wektorów – pismem pochyłym i pogrubionym (np. a, A, w, y(x), wi); macierzy – pismem prostym i pogrubionym (np. A, a, M, Y(x), Mi).
  19. Objaśnienia znaków umownych w tablicach: kreska (–) – zjawisko nie wystąpiło; zero (0) – zjawisko istniało w wielkości mniejszej od 0,5; (0,0) – zjawisko istniało w wielkości mniejszej od 0,05; kropka (.) – brak informacji, konieczność zachowania tajemnicy statystycznej, wypełnienie pozycji jest niemożliwe lub niecelowe; „w tym” – oznacza, że nie podaje się wszystkich składników sumy.
  20. Stosowane są skróty: tablica — tabl., wykres — wykr.
  21. Wszystkie zawarte w artykule informacje, dane i stwierdzenia wykraczające poza wiedzę powszechną – np. wyniki badań innych autorów, zarówno o charakterze empirycznym, jak i koncepcyjnym – muszą być opatrzone przypisem bibliograficznym. Przez wiedzę powszechną należy rozumieć informacje ogólnie znane i niebudzące wątpliwości ani kontrowersji w danej grupie społecznej, np. utworzenie GUS w 1918 r. lub powstanie UE w 1993 r. na podstawie traktatu z Maastricht. Natomiast dane statystyczne udostępniane lub publikowane np. przez GUS lub Eurostat nie należą do takich informacji. Charakteru wiedzy powszechnej nie mają również stwierdzenia odnoszące się do idei, zjawisk i procesów społecznych, politycznych czy gospodarczych. Nawet pozornie zdroworozsądkowe idee zmieniają bowiem swój sens w zależności od kultury, języka lub dyscypliny naukowej, a także bywają w rozmaity sposób konceptualizowane, jak np. pojęcie poznania w naukach społecznych.
    Podanie źródła jest konieczne niezależnie od tego, czy informacje lub stwierdzenia są ujęte w ramy cytatu, czy przedstawione bez dosłownego przytoczenia, np. w formie parafrazy. Jeżeli stwierdzenie może budzić jakiekolwiek wątpliwości odbiorców, autor powinien wskazać stosowne źródło podawanej informacji.
  22. Przypisy rzeczowe, słownikowe lub informacyjne należy umieszczać na dole strony. Przypisy bibliograficzne, zgodnie ze standardem APA (American Psychological Association), należy podawać w tekście głównym.
  23. Bibliografię należy przygotować zgodnie ze standardem APA.

Zasady przywoływania źródeł w artykule

Ogólne zasady stylu APA

Wyszczególnienie Przykład przywołania
w odsyłaczu w treści zdania
Autor indywidualny
Jeden autor (Filipiak, 2001) Filipiak (2001)
Dwóch autorów (Dąbrowska i Nowak, 1999) Dąbrowska i Nowak (1999)
Trzech autorów lub więcej (Jankiewicz i in., 2003) Jankiewicz i in. (2003)
Dwie prace z tego samego roku, czterech autorów, w tym: ten sam pierwszy autor (Bagińska, Radwan i in., 2017)
(Bagińska, Szewczyk i in., 2017)
(Bagińska, Radwan i in., 2017)
(Bagińska, Szewczyk i in., 2017)
dwóch tych samych pierwszych autorów (Andrzejewski, Cieślak, Daszkiewicz i Wróblewska, 2023)
(Andrzejewski, Cieślak, Pietrzak i Zając, 2023)
Andrzejewski, Cieślak, Daszkiewicz i Wróblewska (2023)
Andrzejewski, Cieślak, Pietrzak i Zając (2023)
Dwie prace autorów o tym samym nazwisku (T. Piotrowski i Sadowska, 2015; R. Piotrowski, 2022) T. Piotrowski i Sadowska (2015), R. Piotrowski (2022)
Autor instytucjonalny
Nazwa funkcjonuje jako powszechnie znany skrótowiec:
  pierwsze przywołanie w tekście (International Labour Organization [ILO], 2020) International Labour Organization (ILO, 2020)
  kolejne przywołania (GUS, 2020) GUS (2020)
Pełna nazwa (Stanford University, 1995) Stanford University (1995)
Niepełne dane bibliograficzne
Nieznany autor (Tytuł, 2015) Tytuł (2015)
Nieznany rok wydania (Kowalczyk, b.r.) Kowalczyk (b.r.)
Inne przypadki
Przywoływanie kilku źródeł (porządek prac – chronologiczny, porządek autorów – alfabetyczny) Grzenda, b.r., 1997, 2004a, 2004b; Nowak, 2002; Stec, 1987) Grzenda (b.r., 1997, 2004a, 2004b), Nowak (2002) i Stec (1987)
Przywoływanie źródeł za innym autorem (uwaga: w bibliografii należy wymienić tylko pracę czytaną) (Nowakowski, 1990, za: Zieniecka, 2007) Nowakowski (1990, za: Zieniecka, 2007)
Praca tłumaczona, przedruk lub wydanie wznowione (Adamski, 1857/2020) Adamski (1857/2020)
Przytaczanie dosłownego cytatu lub parafrazowanie fragmentu cytowanego źródła (Wójcik, 2021, s. 6–7) Wójcik (2021, s. 6–7)

Źródło: opracowanie własne na podstawie: American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th edition). https://doi.org/10.1037/0000165-000.

Wewnętrze zasady szczegółowe redakcji „WS”

Bazy danych Głównego Urzędu Statystycznego

W przypadku korzystania z danych zaczerpniętych z baz Głównego Urzędu Statystycznego trzeba podać w miejscu, w którym baza jest przywoływana po raz pierwszy w artykule:

  • pełną nazwy bazy;
  • skrótowiec utworzony od tej nazwy, jeśli taki funkcjonuje (w innym wypadku – bez skrótowca);
  • nazwę jej właściciela;
  • adres internetowy bazy w nawiasie.

W kolejnych przywołaniach, np. w źródle pod wykresem, należy posługiwać się już tylko samą nazwą bazy lub skrótowcem.

Przykładowe bazy danych Głównego Urzędu Statystycznego
pierwsze przywołanie kolejne przywołania
Bank Danych Lokalnych (BDL) Głównego Urzędu Statystycznego (https: //bdl.stat.gov.pl) BDL
Dziedzinowe Bazy Wiedzy (DBW) Głównego Urzędu Statystycznego (https://dbw.stat.gov.pl) DBW
Baza Demografia Głównego Urzędu Statystycznego (https://demografia.stat.gov.pl) Baza Demografia
Akty prawne
Jednokrotne przywołanie

Jeśli autor powołuje się w artykule na akt prawny, to powinien podać jego pełny oficjalny tytuł (bez numeru dziennika urzędowego). W zależności od kontekstu może go ująć:

  • w treści zdania, np.

    Artykuł 18 ust. 1 Ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej określa stałe elementy składowe każdego badania statystycznego.

  • lub w formie odsyłacza bibliograficznego, czyli w nawiasie, np.

    Statystyka publiczna zapewnia równoprawny, równorzędny i równoczesny dostęp do wynikowych informacji statystycznych (Ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej).

Długi tytuł aktu prawnego można skrócić, zachowując jego początkową część i dodając wielokropek, np.

W latach 2022–2023, dzięki dwóm dyrektywom Unii Europejskiej, wprowadzono 11 kolejnych zmian w prawie pracy wspierających work-life balance (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1152 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej; Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów…).

Wielokrotne przywołania

W przypadku gdy autor zamierza odwoływać się w artykule do aktu prawnego więcej niż raz, a tytuł aktu prawnego jest długi, powinien przy pierwszym przywołaniu oprócz jego pełnego oficjalnego tytułu wprowadzić również krótszą nazwę opisową i tylko jej używać w dalszej części pracy, np.

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1260/2013 z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie statystyk europejskich w dziedzinie demografii (dalej: rozporządzenie nr 1260/2013) ludność rezydująca to ludność mieszkająca w państwie członkowskim nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 miesięcy przed czasem odniesienia. […] Chociaż rozporządzenie nr 1260/2013 obowiązuje od 2013 r., to GUS przekazał do Eurostatu dane o liczbie i strukturze ludności rezydującej również za lata 2009–2012.

W całym artykule należy przyjąć jednolity sposób tworzenia krótszych nazw opisowych aktów prawnych.

Spoza Polski i UE

W przypadku aktów prawnych, które nie zostały wydane ani przez władze Polski, ani Unii Europejskiej i są dostępne w języku angielskim (oficjalne tłumaczenie), należy posługiwać się tytułem angielskim, np.

Rada Ministrów Uzbekistanu przyjęła rezolucję, w której określiła zadania organizacji i ministerstw związane z realizacją SDG do 2030 r. (Resolution of the Cabinet of Ministers of the Republic of Uzbekistan No. 841 of 20th October 2018 ‘On measures to implement national goals and objectives in the field of sustainable development until 2030’).

Zapis tytułu aktu prawnego, który nie jest dostępny w języku angielskim, zależy od alfabetu:

  • alfabet łaciński – tytuł trzeba przywołać w wersji oryginalnej, np.

    Podstawę prawną statystyki publicznej we Francji stanowią zasadniczo dwa dokumenty: ustawa specjalna dotycząca zadań publicznej służby statystycznej (Loi n° 51-711 du 7 juin 1951 sur l’obligation, la coordination et le secret en matière de statistiques) oraz ustawa o ochronie danych, której podlega przetwarzanie danych statystycznych, podobnie jak przetwarzanie danych dotyczących osób fizycznych (Loi n° 78-17 du 6 janvier 1978 relative à l’informatique, aux fichiers et aux libertés).

  • alfabet inny niż łaciński – tytuł trzeba poddać transkrypcji, np.

    W kwietniu 2021 r. w Serbii przyjęto ustawę o zmianie ustawy o powszechnym spisie ludności, gospodarstw domowych i mieszkań, na mocy której możliwe było przełożenie spisu z powodu pandemii COVID-19 (Zakon o izmienama zakona o popisu stanownisztwa, domaćinstawa i stanowa 2022. Godine).

Ważne, aby tytuły aktów prawnych podawane w tekście były takie same jak te podawane w bibliografii załącznikowej.

Bibliografia załącznikowa

Zasady ogólne
  1. Bibliografia powinna:
    • być zamieszczona na końcu pracy;
    • zawierać wyłącznie źródła przywołane w artykule;
    • być zapisana w alfabecie łacińskim (opisy bibliograficzne w innym alfabecie należy poddać transkrypcji);
    • być uporządkowana alfabetycznie według nazwiska pierwszego autora lub – w przypadku publikacji nieznanego autora – tytułu publikacji (w przypadku tytułów zaczynających się od liczb decyduje pierwsza wymawiana głoska).
  2. W opisach bibliograficznych należy podawać:
    • pełną nazwę autora instytucjonalnego, nawet jeśli w artykule używany był skrótowiec;
    • pełną nazwę wydawcy;
    • elementy takie jak: „redaktor” (red.), „wydanie” (wyd.), „tłumaczenie” (tłum.) i „strona” (s.) w skrócie i w języku polskim, niezależnie od języka, w jakim źródło zostało opracowane;
    • numer DOI (Digital Object Identifier), jeśli źródło jest nim opatrzone, lub adres strony internetowej, jeśli nie ma DOI, a źródło można znaleźć w internecie. Nie należy zamieszczać linków do baz czasopism czy repozytoriów;
    • w przypadku tekstów na stronie internetowej (dostępnych tylko online) – datę dostępu wyłącznie wtedy, gdy zawartość strony nie jest archiwizowana (zmienia się).
  3. Źródła należy porządkować następująco:
    • prace jednego autora / kilku tych samych autorów należy uporządkować według roku wydania, zaczynając od najwcześniejszego;
    • jeśli kilka prac tego samego autora / tych samych autorów zostało opublikowanych w tym samym roku, należy podać je alfabetycznie według tytułu i odpowiednio oznaczyć poprzez dopisanie przy roku wydania liter a, b, c itd. Dopisek „red.” nie ma wpływu na porządek alfabetyczny takich prac (decydują ich tytuły);
    • prace tego samego autora / tych samych autorów z nieznanym rokiem wydania (bez roku – b.r.) występują przed pracami z rokiem wydania, a prace „w druku” – po pracach z rokiem wydania.
Przykłady opisu bibliograficznego
Typ publikacji Przykład opisu bibliograficznego
Artykuł w czasopiśmie
W formie: drukowanej Nazwisko, X. (rok). Tytuł artykułu. Tytuł czasopisma, rocznik (zeszyt), strona początku–strona końca
elektronicznej, z DOI Nazwisko, X., Nazwisko 2, Y. (rok). Tytuł artykułu. Tytuł czasopisma, rocznik(zeszyt), strona początku–strona końca. https://doi.org/xxx.
elektronicznej, bez DOI Nazwisko, X., Nazwisko 2, Y., Nazwisko 3, Z. (rok). Tytuł artykułu. Tytuł czasopisma, rocznik(zeszyt), strona początku–strona końca. https://xxx.
Opublikowany w trybie online first (przed włączeniem do numeru czasopisma) Nazwisko, X. (rok). Tytuł artykułu. Tytuł czasopisma. Opublikowany w trybie online first. https://xxx.
Artykuł w gazecie codziennej
W formie: drukowanej Nazwisko, X. (rok, dzień miesiąc). Tytuł artykułu. Tytuł czasopisma, strona lub strona początku–strona końca.
elektronicznej Nazwisko, X. (rok, dzień miesiąc). Tytuł artykułu. Tytuł czasopisma. https://xxx.
Nazwisko, X. (b.r.). Tytuł artykułu. Tytuł czasopisma. https://xxx.
Tytuł artykułu. (rok, dzień miesiąc). Tytuł czasopisma. https://xxx.
Książka
W formie: drukowanej Nazwisko, X. (rok). Tytuł książki. Wydawnictwo.
elektronicznej, z DOI Nazwisko, X. (rok). Tytuł książki. Wydawnictwo. https://doi.org/xxx.
elektronicznej, bez DOI Nazwisko, X. (rok). Tytuł książki. Wydawnictwo. https://xxx.
W przekładzie Nazwisko, X. (rok). Tytuł książki (tłum. Y. Nazwisko). Wydawnictwo.
Wydanie wielotomowe: tom niezatytułowany Nazwisko, X. (rok). Tytuł książki (t. numer tomu w alfabecie arabskim). Wydawnictwo.
tom zatytułowany Nazwisko, X. (rok). Tytuł książki: t. numer tomu w alfabecie arabskim. Tytuł tomu. Wydawnictwo.
Kolejne wydanie Nazwisko, X. (rok). Tytuł książki (wyd. numer wydania). Wydawnictwo.
Pod redakcją Nazwisko, X. (red.). (rok). Tytuł książki. Wydawnictwo.
Rozdział w pracy zbiorowej i hasło słownikowe/encyklopedyczne
Rozdział w pracy zbiorowej Nazwisko, X. (rok). Tytuł rozdziału. W: Y. Nazwisko, Z. Nazwisko 2 (red.), Tytuł książki (s. strona początku–strona końca). Wydawnictwo. https://doi.org/xxx.
Hasło ze słownika lub z encyklopedii w formie: drukowanej Nazwisko autora hasła, X. (rok). Hasło. W: Y. Nazwisko (red.), Tytuł. Wydawnictwo.
elektronicznej Hasło. (rok). W: Y. Nazwisko (red.), Tytuł. Wydawnictwo. https://xxx.
Raporty i szara literatura
Autor: indywidualny Nazwisko, X. (rok). Tytuł raportu. Wydawnictwo. https://doi.org/xxx lub https://xxx.
instytucjonalny Nazwa instytucji. (rok). Tytuł raportu. Wydawnictwo (tylko jeśli wydawcą jest instytucja inna niż instytucja). https://doi.org/xxx lub https://xxx.
Working papers Nazwisko, X. (rok). Tytuł pracy (nazwa serii i numer). https://doi.org/xxx lub https://xxx.
Materiały z konferencji
Opublikowane w formie: książki zob. przykład opisu książki lub rozdziału
czasopisma zob. przykład opisu artykułu w czasopiśmie
Niepublikowane (wygłoszone) Nazwisko, X. (rok, dzień miesiąc). Tytuł pracy [typ wystąpienia, np. referat lub prezentacja]. Nazwa i miejsce (miasto, kraj) konferencji.
Rozprawa doktorska
Niepublikowana Nazwisko, X. (rok). Tytuł pracy [niepublikowana rozprawa doktorska]. Nazwa instytucji nadającej tytuł doktorski.
Opublikowana, dostępna w internecie Nazwisko, X. (rok). Tytuł pracy [rozprawa doktorska, nazwa instytucji nadającej tytuł doktorski]. https://xxx.
Maszynopis
Niepublikowany / przygotowywany przez autora / zgłoszony do publikacji, ale jeszcze niezaakceptowany Nazwisko, X. (rok). Tytuł [maszynopis niepublikowany / w przygotowaniu / zgłoszony do publikacji].
Artykuł zaakceptowany do publikacji w czasopiśmie Nazwisko, X. (w druku). Tytuł artykułu. Tytuł czasopisma.
Opublikowany nieformalnie (np. na stronie internetowej autora) Nazwisko, X. (rok). Tytuł. https://xxx.
Akt prawny1
Polski i UE Pełny tytuł aktu prawnego w języku polskim (numer/pozycja w dzienniku urzędowym).
Spoza Polski i UE: dostępny w języku angielskim Pełny tytuł aktu prawnego w języku angielskim (numer/pozycja w dzienniku urzędowym). https://xxx.
dostępny tylko w języku oryginalnym, w alfabecie łacińskim Pełny tytuł aktu prawnego w języku oryginalnym (numer/pozycja w dzienniku urzędowym). https://xxx.
dostępny tylko w języku oryginalnym, w innym alfabecie niż łaciński Pełny tytuł aktu prawnego w transkrypcji z języka oryginalnego (numer/pozycja w dzienniku urzędowym). https://xxx.
Tekst na stronie internetowej (dostępny tylko online)
Znana data publikacji, zawartość strony jest archiwizowana (nie zmienia się) Nazwisko, X. (rok, dzień miesiąc). Tytuł. https://xxx.
Nieznana data publikacji, zawartość strony nie jest archiwizowana (zmienia się) Nazwa instytucji. (b.r.). Tytuł. Pobrane dzień miesiąc rok pobrania z https://xxx.
Zbiór danych pobranych ze strony internetowej
Dane opublikowane: znana data publikacji, zawartość zbioru jest archiwizowana (nie zmienia się) Nazwisko, X. (rok). Nazwa zbioru danych [zbiór danych]. Wydawca. https://xxx.
nieznana data publikacji, zawartość zbioru nie jest archiwizowana (zmienia się) Nazwa instytucji. (b.r.). Nazwa zbioru danych [zbiór danych]. Wydawca (tylko jeśli wydawcą jest instytucja inna niż autorska / właściciel danych). Pobrane dzień miesiąc rok pobrania z https://xxx.
Materiały audiowizualne
Nagranie wideo Nazwisko, X. (rok, dzień miesiąc). Tytuł [wideo]. Nazwa kanału, na którym nagranie zostało udostępnione (np. YouTube). https://xxx.
Webinar Nazwisko, X. lub nazwa instytucji. (rok, dzień miesiąc). Tytuł [webinar].
Posty w serwisach społecznościowych
Post na portalu X lub Instagramie Nazwisko, X. lub nazwa instytucji [ @nazwa użytkownika] (rok, dzień miesiąc). Treść – do 20 wyrazów [post]. Nazwa serwisu społecznościowego (X lub Instagram). https://xxx.
Post na Facebooku Nazwisko, X. lub nazwa instytucji [nazwa użytkownika] (rok, dzień miesiąc). Treść – do 20 wyrazów [post]. Facebook. https://xxx.

1 Wewnętrzne zasady redakcji „WS”.

Źródło: opracowanie na podstawie: American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th edition). https://doi.org/10.1037/0000165-000.

Praca przygotowana w sposób niezgodny z powyższymi wskazówkami będzie odesłana do autora z prośbą o dostosowanie formy artykułu do wymogów redakcyjnych.

Do góry
© 2019-2022 Copyright by Główny Urząd Statystyczny, pewne prawa zastrzeżone. Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 (CC BY-SA 4.0) Creative Commons — Attribution-ShareAlike 4.0 International — CC BY-SA 4.0