W artykule przedstawiono koncepcję ankiety cen detalicznych produktów i usług, problem porównywalności kwot z różnych okresów i metody użyte w przypadku zmiany produktu reprezentacyjnego. Praca zawiera również przegląd metod użytych do zapewnienia porównywalności notowań cenowych, ze szczególnym uwzględnieniem metod hedonicznych, opartych na wyraźnych korektach notowań ze względu na różnice w jakości notowanych produktów, przy jednoczesnym odejściu od bezwzględnej porównywalności ofert.
dynamika cen, jakość produktu, analiza cen, metody hedoniczne
Ceny w gospodarce narodowej w 2012 r. (2013), GUS, Urząd Statystyczny w Opolu
Handbook on the application of quality adjustment methods in the Harmonised Index of Consumer Prices (2009), Federal Statistical Office of Germany, European project „CENEX HICP Quality Adjustment”, Statistisches Bundesamt, Wiesbaden
Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1334/2007 z dn. 14 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1749/96 w sprawie wstępnych środków koniecznych do wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 dotyczącego zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych (2007), WE, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, nr L 296
Triplett J. (2006), Handbook on Quality Adjustment of Price Indexes for Information and Communication Technology Products, OECD Directorate for Science, Technology and Industry, Paris