W artykule podjęto temat wypracowania metodologii służącej ocenie efektywności zarządzania usługami informatycznymi (IT) w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Przedstawiono zestaw wskaźników statystycznych do mierzenia poziomu i jakości usług IT, zbudowanych zgodnie z koncepcją ITIL (Information Technology Infrastructure Library). W opracowaniu zastosowano m.in. współczynnik korelacji Pearsona. Dokonano również analizy dynamiki wykorzystanych zmiennych. Wyniki wskazują na użyteczność stosowania wskaźników statystycznych w praktyce.
usługi informacyjne, zarządzanie usługami, usługi teleinformatyczne, analiza statystyczna
Chabik J. (2011), Jak zbudować informatyczną organizację wsparcia, Computerworld, https://www.computerworld.pl/ , z dn. 15.08.2013 r.
Hofstede G. H. (1967), The game of Budget Control, Van Gorcum Company, Assen
Jóźwiak J., Podgórski J. (2009), Statystyka od podstaw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
Kaplan R. S., Norton D. P. (2001), Strategiczna karta wyników, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Kot S. M., Jakubowski J., Sokołowski A. (2011), Statystyka, Dyfin SA, Warszawa
Łuczak J., Tyburski M. (2010), Systemowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji ISO/IEC 27001, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Michalak J. (2008), Pomiar dokonań od wyniku finansowego do Balanced Scorecard, Difin sp.z o.o., Warszawa
Pabian A., Gworys W. (2003), Podstawy zarządzania przedsiębiorstwami usługowymi, Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Turystyki, Częstochowa
Sobczyk M. (1995), Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Taylor S., Cannon D., Wheeldon D. (2007), ITIL Version 3. Service Operation, Londyn
Taylor S., Case G., Spalding G. (2007), ITIL Version 3. Continual Service Improvement, Londyn
Taylor S., Iqbal M., Nieves M. (2007), ITIL Version 3. Service Strategy, Londyn
Taylor S., Lacy S., Macfarlane I. (2007), ITIL Version 3. Service Transition, Londyn
Tyagi R. K., Gupta P. (2010), Strategiczna karta wyników firm usługowych, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa