Artykuł przedstawia kwestie związane z użyciem modeli dla danych panelowych do określenia wpływu skłonności ludzkich na procesy biznesowe. Scharakteryzowano różnice pomiędzy zaproponowaną koncepcją skłonności a skłonnościami marginalnymi. W części metodologicznej zaprezentowano modele dla danych panelowych z efektami ustalonymi i losowymi. Artykuł miał na celu określenie wpływu skłonności do konsumpcji wyrobów tytoniowych i napojów alkoholowych na przeciętne wydatki gospodarstw domowych na te produkty, w podziale na województwa. Autor oszacował model zarówno z efektami losowymi, jak i ustalonymi. W pracy opisano proces wyboru zmiennych wyjaśniających. Oszacowane modele zostały porównane pod względem poziomu dopasowania wartości teoretycznych do empirycznych i ze względu na wartości wybranych kryteriów informacyjnych (AIC, BIC, HQC). W celu zdiagnozowania właściwości oszacowanych modeli przeprowadzono również testy Doornika-Hansena, White’a, F, Breuscha-Pagana oraz Hausmana.
konsumpcja używek, zróżnicowanie regionalne, modele ekonometryczne, wydatki gospodarstw domowych
Doszyń M. (2008), Statystyczno-ekonometryczna analiza skłonności ludzkich, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
Greene W. (2003), Econometric analysis, Fifth Edition, Prentice Hall
Hozer J., Doszyń M. (2004), Ekonometria skłonności, PWE, Warszawa
Keynes J. M. (2003), Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza, PWN, Warszawa
Popper K. R. (1959), The Propensity Interpretation of Probability, „British Journal for the Philosophy of Science”, No. 10
Welfe W. (red.) (1978), Ekonometryczne modele rynku, tom II, Modele konsumpcji, PWE, Warszawa
Wooldridge J. M. (2002), Econometric analysis of cross section and panel data, MIT