Natalia Szubska-Włodarczyk , Elżbieta Paszko
ARTYKUŁ

(Polski) PDF

STRESZCZENIE

Sprawiedliwy handel jest ruchem społecznym mającym na celu polepszenie rozwoju gospodarczego biednych krajów Południa. Stanowi podejście mikroekonomiczne wspierające politykę zrównoważonego rozwoju. Jego celem jest zredukowanie społecznego rozwarstwienia poprzez ochronę marginalizowanych producentów i pracowników, jak również polepszenie jakości życia. Do analizy popularyzacji sprawiedliwego handlu wykorzystane zostały metody statystyczne. Temat przedstawiono na przykładzie wywiadu kwestionariuszowego preferencji produktów konsumpcyjnych w Łodzi.

SŁOWA KLUCZOWE

konsument, świadomość konsumenta, handel, wymiana handlowa, sprawiedliwy handel

BIBLIOGRAFIA

An inspiration for change. Annual Report (2007), Fairtrade Labelling Organisations International

Bywalec Cz. (2007), Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania, PWN, Warszawa

Fair trade in Europe. Facts and figures on the fair trade sector in 14 European countries (1995), May, European Free Trade Association

Fair trade in Europe. Facts and figures on the fair trade sector in 14 European countries (2001), January, European Free Trade Association

Growing stronger together. Annual Report 2009 (2010), Fairtrade Labelling Organisations International

Kiełczewski D. (2008), Konsumpcja a perspektywy zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok

Krier J.-M. (2005), Fair trade in Europe 2005. Facts and figures on the fair trade in 25 European countries, published by FLO, IFAT, NEWS, EFTA

Krier J.-M. (2007), Fair trade 2007: new facts and figures from an ongoing success story. A report on Fair Trade in 33 consumer countries, Netherlands

Kwiecień J. (2010), Dwie strony fair trade, [w:] Żukrowska K. red., Fair trade w globalizującej się gospodarce, Oficyna Wydawnicza SGH

Opinion of the Committee of the Regions on Contributing to sustainable development: the role of Fair Trade and non-governmental trade-related sustainability assurance schemes (2009), 83rd Plenary Session, 10—11 February, COM

Orzechowska A. (2009), Świadomy konsument na zakupach. Problemy i dylematy odpowiedzialnej konsumpcji w Polsce, [w:] Malinowska-Olszowa M. red., Etyczne dylematy na rynku tekstylno- -odzieżowym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń

Rudnicka A. (2009), Konsumenci jako interesariusze działań społecznie odpowiedzialnych, [w:] Malinowska-Olszowa M. red., Etyczne dylematy na rynku tekstylno-odzieżowym, Wydawnictwo Adam Marszałek

Stiglitz J. E., Charlton A. (2007), Fair trade. Szansa dla wszystkich, PWN, Warszawa

Vogel D. (2006), The Market for Virtue. The potential and limits of corporate social responsibility, Brookings Institution Press, Washington

Do góry
© 2019-2022 Copyright by Główny Urząd Statystyczny, pewne prawa zastrzeżone. Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 (CC BY-SA 4.0) Creative Commons — Attribution-ShareAlike 4.0 International — CC BY-SA 4.0