Grzegorz Kowalewski
ARTYKUŁ

(Polski) PDF

STRESZCZENIE

W artykule przedstawiono wyniki badań trafności przewidywań przedsiębiorców na rynku usług na podstawie badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny. Do tego celu posłużyły dwa mierniki ex post, tj. współczynnik Theila oraz współczynnik rozbieżności dla różnic. W przypadku słabej trafności prognoz zostały zdiagnozowane przyczyny tego faktu, które w większości przypadków stanowiły przeszacowania prognoz, jak również (choć w mniejszym stopniu) nieprecyzyjne prognozowanie punktów zwrotnych.

SŁOWA KLUCZOWE

koniunktura gospodarcza, metoda testu koniunkturalnego, metodologia prognozowania, rynek usług

BIBLIOGRAFIA

Badanie koniunktury gospodarczej (2009), GUS

Hellwig Z. (1965), Schemat budowy prognozy statystycznej metodą wag harmonicznych, „Przegląd Statystyczny”, nr 2

Kowalewski G. (2009), Zarys metod badania koniunktury gospodarczej, UE, Wrocław

Kowalewski G. (2012), Horyzont prognoz przedsiębiorstw usługowych, „Wiadomości Statystyczne”, nr 3

Theil H. (1961), Economic Policy and Forecasting, North Holland, Amsterdam

Theil H. (1966), Applied Economic Forecasting, North Holland, Amsterdam

Do góry
© 2019-2022 Copyright by Główny Urząd Statystyczny, pewne prawa zastrzeżone. Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 (CC BY-SA 4.0) Creative Commons — Attribution-ShareAlike 4.0 International — CC BY-SA 4.0