Zmiany geopolityczne i gospodarcze w Unii Europejskiej modyfikują kierunki importu/ eksportu oraz strukturę towarową handlu zagranicznego. W związku z tym interesująca wydaje się ocena konkurencyjności gospodarki krajów UE w obrotach handlu międzynarodowego. Celem artykułu jest analiza atrakcyjności eksportowej krajów UE przy wykorzystaniu wartości wskaźnika ujawnionej przewagi komparatywnej (Revealed Comparative Advantage Index – RCA). Podjęto próbę zbadania, jak konkurencyjność eksportu przekłada się na poziom specjalizacji krajów w eksporcie według Standardowej Międzynarodowej Klasyfikacji Handlu (SITC). Obliczenia oparto na danych z raportów Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) uzyskanych za pośrednictwem bazy danych brytyjskiej firmy Euromonitor: Global Market Information Database (GMID).
konkurencyjność eksportu, eksport, handel zagraniczny
Dobosz M. (2004), Wspomagana komputerowo statystyczna analiza wyników badań, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa
Fowlkes E. B., Mallows C. L. (1983), A Method for Comparing Two Hierarchical Clusterings, „Journal of the American Statistical Association”, No. 78
Jaccard P. (1908), Nouvelles recherches sur la distribution florale, Bull. Soc., „Vaudoise des Sciences Naturelles”, No 44
Jagiełło M. (2003), Wskaźniki międzynarodowej konkurencyjności gospodarki, Studia i materiały, IKiCHZ, nr 80
Kukuła K. (2003), Elementy statystyki w zadaniach, PWN, Warszawa
Misala J., Pluciński E. M. (2000), Handel wewnątrzgałęziowy pomiędzy Polską a Unią Europejską. Teoria i praktyka, SGH, Warszawa
Rymarczyk J. (red.) (2005), Handel zagraniczny. Organizacja i technika, PWE, Warszawa
Sokołowski A. (2002), Metody stosowane w Data Mining, StatSoft Polska