W artykule omówiono rolę innowacji we współczesnym rozwoju przedsiębiorstw oraz model interaktywnego procesu tworzenia i realizacji innowacji, jak również reakcje obywateli państw członkowskich UE na innowacyjne produkty i usługi. Szczególną uwagę zwrócono na innowacje marketingowe i ich rolę w tworzeniu innowacji w interesie kupującego.
innowacyjność, badania ankietowe, przedsiębiorstwa innowacyjne, przedsiębiorstwo na rynku
Baruk A. (2001), Marketing-Mix w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin
Baruk J. (2006), Zarządzanie wiedzą i innowacjami, Wydawnictwo Adam Marszałek w Toruniu, Toruń
Baruk J. (2008), Wybrane aspekty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw w państwach członkowskich Unii Europejskiej, [w:] Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie, pod red. S. Lachiewicza, A. Adamik i M. Matejuna, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej
Baruk J. (2009 a), Innowacyjność przedsiębiorstw w sektorze usług, [w:] Przedsiębiorstwo i klient w gospodarce opartej na usługach, pod red. I. Rudawskiej i M. Soboń, Difin, Warszawa
Baruk J. (2009 b), Wiedza i innowacje instrumentami zarządzania rozwojem gospodarki regionalnej, [w:] Problemy gospodarki regionalnej i lokalnej w regionie świętokrzyskim, red. nauk.
K. Grysa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Handlowej im. B. Markowskiego w Kielcach
Baruk J. (2009), Istota innowacji. Podatność społeczeństw na innowacje, „Marketing i Rynek”, nr 3, Warszawa
Gadomski R. (2004), Innowacje a konkurencyjność przedsiębiorstwa, „Problemy Zarządzania”, nr 1, Warszawa
Haffer M. (2005), Zasoby wiedzy jako czynnik wzrostu innowacyjności przedsiębiorstw, [w:] Wiedza jako czynnik międzynarodowej konkurencyjności w gospodarce, pod red. B. Godziszewskiego, M. Haffera i M. Stankiewicza, Wydawnictwo „Dom Organizatora” w Toruniu
Population Innovation Readiness (2005), Special Eurobarometer 236/Wave 63.4 — TNS Opinion & Social
Task Force Meeting on Oslo Manual Revision (2004), Eurostat, Luxembourg, 24 November, item 3, chapter 3