W artykule przedstawiono relatywny wpływ makroekonomicznych wskaźników ufności konsumentów w Polsce. Analizę oparto na danych miesięcznych za okres styczeń 2004 – lipiec 2008. Badanie przeprowadzono przy zastosowaniu metody epsilon, która pozwala na obliczenie względnych wag wskaźników z uwzględnieniem korelacji między regresorami. Zastosowanie tego podejścia pozwoliło na jednoczesne zbadanie wpływu każdej z 13 indywidualnych zmiennych na poszczególne wskaźniki aktywności konsumentów. Najbardziej istotny wpływ na opinie i prognozy respondentów miały informacje dotyczące stopy bezrobocia, liczby ofert pracy, kursu walutowego franka szwajcarskiego, obroty handlu detalicznego, wartość kredytów udzielonych przez banki dla osób fizycznych. Odnotowano niewielki wpływ odsetek kredytowych w ujęciu realnym. Wpływ stosunkowo wysokiego przeciętnego wynagrodzenia był ważny tylko dla prognoz zakupów oraz oszczędzania pieniędzy.
metodologia statystyki, metody statystyczne, badanie opinii, decyzje konsumenckie
Budżety gospodarstw domowych w 2007 r. (2008), GUS, Warszawa
Dominitz J., Manski C. (1994), Using Expectations Data to Study Subjective Income Expectations, „National Bureau of Economic Research”
Forsells M., Kenny G. (2002), The rationality of consumers’ inflation expectations: survey based evidence for euro area, European Central Bank Working Papers, No 163, Frankfurt nad Menem
Johnson R. (1966), The minimal transformation to orthonormality, „Psychometrika”, No 31
Johnson J. (2000), A Heuristic Method for Estimating the Relative Weight of Predictor Variables in Multiple Regression, „Multivariate Behavioral Research”, No 35 (1)
Koniunktura konsumencka. Tendencje zmian październik 2003—styczeń 2004 (2004), GUS, Warszawa
Lebreton J., Ployhart R., Ladd R. (2004), A Monte Carlo Comparison of Relative Importance Methodologies, „Organizational Research Methods”, No 3, vol. 7
Maravall A. (2005). An Application of the automatic procedure of TRAMO and SEATS; Direct versus Indirect Adjustment, Banco de Espana Working Papers, No 0524
Wall M., Rechtsteiner A., Rocha L. (2003), Singular value decomposition and principal component analysis, w: Berrar D., Dubitzky W., Granzow M., A Practical Approach to Microarray Data Analysis, Springer
Westerhoff F. (2006), Nonlinear expectation formation, endogenous business cycles and stylized facts, „Studies in Nonlinear Dynamics and Econometrics”, vol. 10